Parengė mokesčių teisės ekspertė, teisininkė Jolita Čėsnė

Parengė mokesčių teisės ekspertė, teisininkė Jolita Čėsnė

Įsigalioję pakeitimai apima pelno mokesčio tarifo korekcijas, momentinio nusidėvėjimo principų įvedimą, lengvatų taikymo pokyčius, mokestinių nuostolių atskaitymo ribų suvienodinimą ir kitus.

Pelno mokesčio tarifų pakeitimai

Konkrečiai kalbant apie tarifų pakeitimus, pelno mokesčio tarifas nuo šių metų didėja vienu procentiniu punktu: pagrindinis sieks 17 proc., o lengvatinis – 7 proc. Taip pat nuo 1 iki 2 metų pratęstas laikotarpis, kuriuo naujai įregistruotų smulkių vienetų uždirbtam pelnui taikomas 0 % pelno mokesčio tarifas, bei atsisakyta iki šiol galiojusio reikalavimo dėl darbuotojų skaičiaus ribojimo. Šios sąlygos, kartu su pasikeitusiu gyventojų pajamų apmokestinimu, paskatino didesnį mažųjų bendrijų steigimo aktyvumą. Kaip nurodoma 2026-01-13 Verslo žinių publikacijoje „Per dieną įsteigiama šimtai naujų įmonių”, šių metų pradžioje mažųjų bendrijų steigimo aktyvumas beveik du kartus didesnis nei pernai tuo pačiu metu.

Momentinis nusidėvėjimas: nauja lengvata investicijoms

Kita svarbi naujovė – momentinio ilgalaikio turto nusidėvėjimo lengvata. Nuo 2026 m. sausio 1 d. įsigyto ilgalaikio turto visa įsigijimo kaina galės būti atskaitoma iš pajamų tais metais, kai turtas perduodamas naudoti.

Lengvata taikoma šioms ilgalaikio turto grupėms: mašinoms ir įrengimams, įrenginiams (statiniams, gręžiniams ir kt.), kompiuterinei technikai ir ryšių priemonėms (kompiuteriams, jų tinklams ir įrangai), programinei įrangai, įsigytoms teisėms, krovininiams automobiliams, priekaboms ir puspriekabėms, autobusams – ne senesniems kaip 5 metų.

Vis dėlto, jeigu toks turtas bus naudojamas trumpiau nei 3 metus, pelno mokestis turės būti perskaičiuojamas taikant įprastus nusidėvėjimo (amortizacijos) normatyvus.

Stambaus projekto lengvata: pakoreguotos sąlygos

Pakoreguotos ir stambaus projekto lengvatos taikymo sąlygos. Esminiai pakeitimai susiję su lengvatos taikymo terminu (pratęsta iki 2035 m. gruodžio 31 d.), investicijų suma (nuo 100 mln. eurų iki 110 mln. eurų padidinta minimali privačios investicijos dalis), lengvatos taikymo trukme (20 mokestinių laikotarpių).

Mokestinių nuostolių atskaitymas ir perdavimas

Be kitų pakeitimų, atnaujinamos ir mokestinių nuostolių atskaitymo sumų ribojimo bei mokestinių nuostolių perdavimo tarp grupės įmonių taisyklės. Nustatyta, kad bendra įmonės atskaitytinų nuostolių (pačios įmonės patirtų, perimtų reorganizavimo metu ar iš kitų grupės įmonių) suma negali viršyti 70 procentų to mokestinio laikotarpio pelno. Tai reiškia, kad net turėdama didesnius sukauptus nuostolius įmonė negalės jais visiškai padengti savo pajamų.

Taip pat patikslinta nuostolių perdavimo tarp grupės įmonių tvarka, kai vertinama faktinė įmonių priklausymo tai pačiai grupei apimtis ir trukmė, o šios sąlygos nustatomos pagal paskutinę aktualaus mokestinio laikotarpio dieną. Trumpai tariant, nuo šių metų nuostolių perdavimas bus leidžiamas tik ateinančiais laikotarpiais, o pasinaudoti šia galimybe galės tik tos grupės įmonės, kurios mažiausiai dvejus metus iki atitinkamo mokestinio laikotarpio pabaigos nepertraukiamai priklausė tai pačiai grupei. Šia nuostata apribotos galimybės patirtais nuostoliais susimažinti apmokestinamąjį pelną.

Kiti svarbūs pakeitimai

Dėmesį verta skirti ir kitiems mokestiniams pakeitimams. Nuo šių metų juridiniai asmenys galės patys, be mokesčių administratoriaus sutikimo, keisti ilgalaikio turto nusidėvėjimo normatyvus, jeigu toks sprendimas yra ekonomiškai pagrįstas ir nesusijęs su mokestinės naudos siekimu. Normatyvų keitimas įforminamas vadovo patvirtintu vidaus dokumentu, kuriame nurodoma keičiamo turto grupė, ankstesni ir naujai nustatomi normatyvai bei objektyvios keitimo priežastys.

Leidžiami ribojamų dydžių atskaitymai papildyti stipendijomis studentams, kurie studijuoja pagal matematikos, gyvybės, inžinerijos ar technologijų mokslų studijų krypčių grupės studijų programas ir baigę šias studijų programas įgyja aukštojo mokslo kvalifikaciją, susijusią su įmonės vykdoma veikla, taip pat stipendijomis tyrėjams, vykdantiems MTEP projektą.

Be šių pagrindinių paminėtų pakeitimų, įsigaliojo nemažai mokesčių įstatymų įgyvendinančių taisyklių pakeitimų, kurie detalizuoja praktinio taikymo tvarką, todėl mokesčių mokėtojams reikia būti ypač atidiems siekiant tinkamai ir laiku vykdyti mokestines prievoles.

Ką turėtų padaryti verslas?

Verslo subjektams verta iš anksto įvertinti jau įsigaliojusių pakeitimų poveikį įmonės veiklai, peržiūrėti nusidėvėjimo, investicijų ir nuostolių valdymo politiką bei užtikrinti, kad visi sprendimai būtų tinkamai dokumentuojami. Toks įvertinimas padės ne tik sumažinti mokestines rizikas, bet ir laiku identifikuoti priemones, leidžiančias efektyviau išnaudoti atsirandančias mokestines galimybes.

Darbo kodeksas keičiasi: daugiau lankstumo darbo santykiuose, bet kur jo ribos?
2026-10-058 min

Darbo kodeksas keičiasi: daugiau lankstumo darbo santykiuose, bet kur jo ribos?

Agnė MeiduvienėAgnė Meiduvienė
Nemokumo geografija: kodėl keli tūkstančiai kilometrų gali pakeisti kreditoriaus teises
2026-09-288 min

Nemokumo geografija: kodėl keli tūkstančiai kilometrų gali pakeisti kreditoriaus teises

Anželika VoinėAnželika Voinė
Paulos Mickutės darbų ekspozicija biure: apie tapatybę ir lėtesnio gyvenimo paieškas
2026-09-259 min

Paulos Mickutės darbų ekspozicija biure: apie tapatybę ir lėtesnio gyvenimo paieškas

Anželika VoinėAnželika Voinė