Skip to main content

Retrospektyviai apžvelgiant pasaulinio masto finansų krizių laikus, matyti, kad vis dažniau atsigręžiama į teisę ir griežtesnį teisinių santykių reguliavimą.

Kriptovaliutų milžinės FTX 2022 m. lapkričio mėnesio bankrotas, kilęs dėl neskaidriai vedamos apskaitos, panaudojant klientų lėšas operaciniams bendrovės tikslams įgyvendinti, ir slepiamos realios bendrovės finansinės padėties, ekonomistų diskurse pradėtas gretinti su XX a. „Enron“ ir „Parmalat“ krizėmis, 2002 m. JAV lėmusiomis teisės aktą Sarbanes-Oxley Act, o ES bendrovių teisės harmonizavimą visos bendrijos lygmeniu.

Stebėdama sparčiai besivystantį fintech paslaugų tinklą ir siekdama apsaugoti investuotojus bei sukurti bendrą kriptoturto reguliavimo rinką ES lygiu, Europos Taryba 2023 m. gegužės 16 d. priėmė keletą metų lauktą reglamentą dėl kriptoturto rinkų (angl. Markets in Crypto-assets, MiCA).

Lietuvoje pastaruoju metu sparčiai augo įmonių, vykdančių virtualiųjų valiutų keityklos bei depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatorių veiklą, skaičius. Šis augimas susijęs ir su tuo, kad rinkos dalyviai sugebėjo prisitaikyti prie praėjusį rudenį įsigaliojusių LR pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme (PPTFPĮ) numatytų papildomų reikalavimų kriptoturto veiklą vykdantiems subjektams, po kurių šių įmonių skaičius kurį laiką buvo sumažėjęs, tačiau palaipsniui buvo grįžta į prieš tai buvusį.

Virtualiojo turto paslaugų teikėjams svarbu žinoti pakeitimus ir įsivertinti atitiktį naujiesiems reikalavimams.


Naujovės virtualiųjų valiutų keitykloms

Šiuo metu Lietuvoje veikiantiems kriptoturto paslaugų teikėjams taikomi reikalavimai yra numatyti PPTFPĮ, kuriame nustatyti minimalūs kapitalui, vadovų reputacijai bei rezidavimui, klientų tapatybės nustatymui keliami reikalavimai ir kt.

MiCA šiuos reikalavimus dar labiau išplečia ir įtvirtina reikšmingą mechanizmą, kuris užtikrins tinkamą kriptoturto paslaugų teikimą bei sumažins rizikas paslaugų gavėjams.

Pagrindiniai MiCA aspektai:

  1. Galimybė teikti kriptoturto paslaugas visoje ES (angl. passporting).
    Įregistravus įmonę tik Lietuvoje ir atitikus MiCA reikalavimus, bus leidžiama veikti visose ES valstybėse. Iš esmės – panašus veikimo modelis kaip tam tikrų finansų įstaigų.

  2. Detalus verslo planas autorizacijos procese
    Reikės numatyti paslaugų rūšis, geografiją, galimas rizikas ir kitus svarbius aspektus, kad priežiūros institucija galėtų įvertinti verslo modelio potencialą.

  3. Išplėstos politikos ir procedūros
    Be privalomų PP/TF politikų, bus būtina parengti IT sistemų ir saugumo priemonių aprašą, piktnaudžiavimo rinka nustatymo procedūras, platformos veiklos aprašą bei kliento lėšų atskyrimo politiką.

  4. Privalomas kapitalas
    Jis turės būti nuo 50 000 iki 150 000 EUR, priklausomai nuo paslaugų kategorijos, kurias įmonė planuoja teikti.

  5. Reputacijos ir kvalifikacijos reikalavimai
    Jie taikomi valdymo organo nariams bei asmenims, turintiems 20 proc. ir daugiau akcinio kapitalo.

  6. ESMA registras
    Europos vertybinių popierių ir rinkų institucija (ESMA) valdys ES kriptopaslaugų teikėjų registrą. Lietuvoje šiuo metu operatoriai įrašomi į JAR sąrašą – MiCA numato, kad kompetentinga institucija turės teikti informaciją ESMA.

  7. Klientų lėšų apsauga
    Įtvirtinama pareiga kriptoturto paslaugų teikėjams laikyti klientų lėšas atskirose sąskaitose, užtikrinti tinkamą rinkodaros politiką, klientų skundų nagrinėjimo tvarką, ICO metu įsigyto kriptoturto grąžinimo tvarką ir kt.

Šie reikalavimai priartins kriptoturto paslaugas teikiančias įmones prie finansų įstaigoms taikomų reguliacinių standartų ir sustiprins paslaugų gavėjų turto bei interesų apsaugą.

Pažymėtina: kredito įstaigoms, turinčioms leidimą verstis kredito įstaigų veikla, ir investicinėms įmonėms, turinčioms leidimą teikti vieną ar kelias investicines paslaugas, panašias į kriptoturto paslaugas, MiCA veiklos leidimas nebus privalomas.


Kas vykdys MiCA priežiūrą Lietuvoje?

Kol kas nežinoma, kas bus atsakingas už licencijuotų virtualiojo turto paslaugų teikėjų veiklos priežiūrą ir naujų reikalavimų vykdymą. Šiuo metu kriptoturto įmones prižiūri FNTT, kadangi jos vykdo PPTFPĮ reikalavimus.

  • Ateityje, prasiplėtus kriptoturto veiklos reguliavimui, priežiūrą galėtų vykdyti ir kita institucija (pvz., Lietuvos bankas), nes naujasis reguliavimas gerokai išplečia reikalavimų spektrą.
  • Šiuo metu Lietuvoje registruotų kriptoturto paslaugų teikėjų yra daugiau nei 800. Įsigaliojus MiCA, šis skaičius gali pasikeisti, nes veiklai reikės gauti autorizaciją, o ne vien pranešti Registrų centrui ir FNTT.

Nepakeičiamieji žetonai (NFT) ir MiCA

MiCA nustato, kad skaitmeninis menas (digital art), kolekcionuojamas turtas ir kriptovaliutos, kuriomis žymimos paslaugos ar fizinis unikalus turtas, nepatenka į MiCA reglamento apimtį. Tačiau:

  • Unikalaus ir nepakeičiamo kriptoturto sudėtinės dalys gali būti nelaikomos unikaliomis, todėl, jei žetonas suskaidomas į dalis, jos gali būti pakeičiamos.
  • Tokenizuoto nekilnojamojo turto dalys laikomos pakeičiamomis. Pagal MiCA taip pat galėtų būti laikomos pakeičiamomis ir didelės NFT kolekcijos, pvz., CryptoPunks ar Bored Apes, jeigu jos išleistos didelėmis serijomis. Tai reikštų, kad kolekcijų emitentai turėtų skelbti informaciją „baltojoje knygoje“, o „nereguliuojama tūkstantinių beždžionių era“ pasiektų finišą.
  • Vis dėlto dabartinis NFTs reguliavimas ES lygiu išlieka ne iki galo aiškus. Tai gali sukurti pilkąją zoną, kurioje NFT galėtų būti priskiriami prie finansinių priemonių.

Kada įsigalios MiCA?

MiCA numatomas įsigaliojimas – 2024 m. Todėl kriptoturto paslaugų teikėjams pats laikas įvertinti būsimus pokyčius ir pradėti ruoštis naujiems reikalavimams.

Parengė „Glimstedt” teisininkai Tautvydas Užkuras ir Izabelė Šekaitė.